BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Wednesday, July 6, 2011

hidup & BLA . :D


Setiap hari ada je nyawa yang hilang..
begitu juga dengan nyawa yang baru..
takziah kepada mereka yang meninggalkan kita..
dan tahniah kepada mereka yang masih berkemampuan untuk bernafas..
semua ni suratan takdir. bagaikan pusingan orbit.
ia takkan berhenti.. selagi matahari tidak terbit dari timur.
begitu juga dengan nyawa manusia..takziah n tahniah.


tadaa. cun tak ayat ni? aku wat sendiri tau. no copy paste okay! HAHA.

kenapa tiba2 aku cakap pasal ni? hidup dan mati A.K.A BLA. *Bila Lambaian Ajal* :p

haaa. adalah sebabnya. okay. ceritanya bermulaa semalam,

sorang member aku text aku.

“lim, ada budak meninggal lah”

“yeke? Sape?”

“anak pak cik yg marah aku ambik daging lebih time raya qurban dulu” *tak sangka aku dia ingat lagi pasal tu, dia ni pendendam ke apa?*

“oh dia tu, meninggal sebab apa?” *actually aku tak kenal pun siapa bdk tu*

“eksiden motor, dengarnya kena kejar polis”

“ceit. kecik2 lagi dah naik motor, kecik2 dah bla. aish”

“tuh la pasal”

Pagi tadi, dalam pukul 11.30. dia text aku,

“jom tgk surau!” aku tak reply sebab aku tidur. :p

Dia text lg.

“kau tidur ke?” aku terjaga, aku pun reply

“yup, second round. Haha” *second round mean aku sambung tidur lg lepas breakfast* :p

“haha. Nak tak g surau?”

“satg la, aku mamai lg ni”

“Aaa. Takpelaa”

“hee. Sorry2”

Aku pun buat stretching *menggeliat*

Mak aku balik dalam pukul 12.30, dia Tanya aku,

“dengar tak ada orang meninggal?”

“oh, budak tu, tahu2, eksiden motor”

“dengarnya diorang kena kejar polis, polis tu sepak motor diorang”

“oh. Bodohnya polis tu” *jgn korang report kt polis plak yg aku ckp gitu* :p

“tuh la, tak pergi surau ke? Ajak la A” *A. member aku, bukan nama sebenar. haha*

“malas, kejap lg lah“

Dalam pukul 1.30, member aku msj lg,

“jom surau”

“okay, boleh gak”

“sekarang, naik kaki”

“okay, kau tunggu rumah, aku mai skrg” aku pun keluar lah, mak aku tanya pergi mana,

“Surau, A ajak”

“pergi surau pakai baju mcm tu?” *t-shirt hitam, jean, kopiah tak pakai, rambut tak sikat* :p

“ala. Takde etik pemakaian pergi surau la, janji tutup aurat” haha. :p

“ish, pakai lah kopiah pun, nama je anak ustaz”

“ala, bapak je ustaz, lg satu imej bukan segala2nya” *chewaahI* aku pun pergi, last2 bawak gak kopiah* sampai2 kat member aku,

“diorang dah kebumikan lah”

“oh, dah lambat lah ni”

“yeah, jom pergi masjid jela, alang2 dah keluar”

Kitaorang pun pergi, naik motor A, tak pakai helmet pun, langsung takde kesedaran member aku sorang ni. HAHA.

Then balik, time pergi sana tu byk jgak kiteorang gossip pasal mangsa kejadian. A ada ckp yg dia dapat tahu mangsa kejadian tu cakap kat mak dia yg dia nak pergi rmh kawan dia dekat2 area rumah je, tapi sebenarnya rumah kawan dia jauh jugak lah. Dia tipu lah tu? huh. Dari A mana dia tahu pasal tu? sumber dari BERNAMA. :P

Aish. Budak tu baru form 3 kot. Tapi dah mati katak macam tu kat tepi jalan? Err. Sia2 hidup 15 tahun, pastu mati tepi jalan je? Membazir duit parent korang jeh. Haa. Bertuah parent aku ada anak yg baik cam aku. *BAIK KE?* haha. Tapi pape pun, setiap yg berlaku ada hikmahnya, just fikir, dia mati time umur 15, apa kebaikannya? Dosa tak byk! Haa. Lg satu, parent dia kurang beban. Guess why? Sebab tak payah bg duit poket kat dia, tak payah bg makan kat dia, tak ke kurang sikit bajet keluarga dia? HAHA. :P

Tapi bila fikir balik pasal ajal maut, takde sape boleh tahu bila nak BLA kan? Woah. Seram plak . =.=’

Maybe sebagai muslim kita patut selalu beringat pasal tu. solat jgn tinggal, wajib tuh! Gossip tu kurang2 lah, dosa tuh, bila korang nak minta maaf kt spe2 yg korang gossip tu? *ouch, gossip? insyAllah aku try ingatkan diri sendiri* :p

Kepada budak2 kecik yg takde lesen tu, tok sah nak gatai tangan bawak motor lah, satg kena kejar polis baru tahu takut. Kepada parent2 jgn lah bg anak anda yg takde lesen tu bawak motor, kalau byk sgt duit korang nak byr saman, baik korang bagi jeh duit korang kat aku, lg berfaedah. Haha.

Oke then, aku rasa sampai di situ tazkirah blog hari ni. Semoga kita mempelajari sesuatu yg bermakna, insyAllah, segala yg baik datangnya dari Allah s.w.t, segala yg buruk tu bukan salah aku. *ayat ustaz dalam tv, pinjam kejap ye. :p*

Okay2. Selamat beramal! Daa~ :D

*p.s: tak sangka aku tulis artikel yg ada unsur2 agama mcm ni. HAHA. :p


0 comments: